Altanbygge del 1

Vi har alltså bestämt oss för att bygga en altan med tak och staket och grejer, helt själva, från "scratch" eller vad det kallas. Jag är en kemist med hyfsade virknings-skills och min man är datakille. Det mest avancerade vi byggt ihop tidigare är någon ikeamöbel så det här ska bli intressant. 

Uteplatsen idag. 
 
Självklart funderade vi såklart på att låta någon mer kompetent person bygga den åt oss mot betalning , men efter att ha kontaktat ett antal byggfirmor och fått ett antal (minus en) offerter insåg vi att det skulle kosta ca 4 gånger så mycket mot att bygga själva. Visst riskerar vi eventuellt en skilsmässa på kuppen men vi är relativt nykära så det känns rätt safe. Dessutom ger det ju enormt med vuxenpoäng att bygga själva! 
 
Första steget är massvis av research. Byggmax har en rätt lång instruktionsvideo som man kan titta på här om man har tråkigt. Dock kan man tycka att byggmax fuskar lite genom att ha en fin träfasad att fästa reglar i. Verkar inte jättekul att borra i tegel, eller vad säger ni som vet? Dessutom är altanen de bygger upphöjd samt att den inte har tak över hela. Jag sökte vidare efter mer inspiration och gled in på den här bloggen. 
 
Igår kväll var vi ute och mätte efter att tjejen somnat. Skönt som tusan med bra babymonitor så man kan vara ute på trädgården och greja fastän två-åringen ligger uppe och sover. I kväll sitter mannen med datorn i knät och gör 3D-skisser över hur allt ska sitta ihop. I morgon hoppas jag på att det slutat regna så jag kan börja gräva loss lite plattor efter jobbet. 
 
 
Altan | |
Upp